Analfabeta care știa să socotească, Jonas Jonasson

Recomandată ca noutate, am cumpărat-o, crezând că este un fel de Ayan Ali Hirsi, m-am înșelat de aici până în Somalia și înapoi și apoi în Suedia. Dar când am ajuns acolo. M-am oprit pentru că am început să mă distrez copios citind-o și am regretat nespus că nu cunosc prea multe despre monarhia Suediei. După ce am dat căutare pe Google, am regretat și mai tare că nu cunosc prea multe detalii despre monarhia Suediei, pentru că am luat cunoștință de existența prințului Carl Philip.(căutați și salivați)
Pe carte am înțeles-o ca pe o satiră, de mare angajament, adusă lumii politice suedeze. Aveți niște imagini și povești de descoperit, care o dată dezvăluite vă vor amuza dar vă vor introduce și într-o atmosferă globală actuală, în care cei mici încearcă să-și scoată năsucurile inocente, printre coloșii fără seamăn, în care bombele nucleare sunt trimise prin poștă, în care mai marii lumii mătură după cei mici, la propriu.
Am jonglat cu sufletul între personajele pozitive și cele negative, cele din urmă fiind absolut uimitoare mai ales în ceea ce privește patosul cu care tratează realitatea.
Jonas Jonasson a reușit să îmi încânte serile și să-l facă nerăbdător pe viitorul meu soț, să citească și el cartea pentru a înțelege nu numai chicotelile mele spontane, dar și paragrafele pe care , pentru că erau așa amuzante, l-am obligat să mi le asculte printre râsete. La un moment dat, vizibil deranjat de faptul că îl tot întrerupeam, mi-a zis: ” Lasă, nu-mi mai citi, că vreau să o citesc și eu!”… Și pentru că, am primit promisiunea lecturării, am tăcut.
Analfabeta care știa să socotească  sau Nombeko, o fetiță din Soweto, un cartier muncitoresc din Johannesburg, stârnește în sufletul personajelor o mulțime de stări afective de la milă și admirație la iubire și ură, de la invidie la frică. Este un personaj bine conturat pe arhetipul săracului care evoluează prin studiu și strădanie.
Lasă un răspuns

