Întrebări despre cărți și citit

Eu scriu, de multă vreme, dar tot multă vreme mi-a lipsit și curajul de a publica. Am spart bariera temerilor și-mi promit ca începând de azi să fiu mult mai activă aici, pe blog.

Am acceptat provocarea/leapșa și am răspuns întrebărilor, mai jos:

Carte, e-book sau audio book?

Aleg cartea oricând, nu pentru mirosul hârtiei ci dintr-o obișnuință pe care mi-am creat-o, încă din copilărie. Și oricât de simplu sau clișeic ar suna, îmi place să întorc pagina.

Am încercat e-book pe telefon și nu m-a prins, deloc.

Audio book e ceva ce voi încerca în viitor. Pentru că uneori, când mă ocup de o creație handmade(fac și asta), ascult teatru radiofonic, de obicei îmi aleg o comedie. Am pus ochii pe câteva audio book-uri, dar mai amân achiziționare lor o perioadă.

 

Trebuie sau nu să judeci o carte după copertă?

Trebuie să judeci un bărbat după câți mușchi are? sau trebuie să judeci o femeie după dimensiuni? sau trebuie să judeci după aparențe, în general? Ei bine, pentru toate întrebările de mai sus, pentru mine există un singur răspuns: Nu.

romain-puertolas_extraordinarul-voiaj-al-unui-fakir_fisier-bun
sursa poza: baroquebooks.ro

 

Este adevărat că sunt unele coperți care mă atrag și-mi vine în minte acum una:

 

Romain de Puertolas a scris Extraordinarul voiaj al unui fakir care a rămas blocat într-un dulap Ikea , roman pe care editura Baroque Books & Arts a ales să-l publice în anul 2013 în limba română. Este o copertă veselă, dublă, colorată pe interior. Imaginea de pe copertă este a unui dulap cu o etichetă de la Ikea, copertă care se deschide precum ușa unui dulap, ingenios, nu?

Dețin mai multe cărți de la această editură și pe cât de inteligent alese sunt romanele pe atât de delicate și atente la detaliu sunt realizate coperțile.

Totuși, niciodată nu am ales o carte pentru că mi-a plăcut cromatica sau poza de pe copertă.

Care sunt cele mai bune liste de cărți de citit într-o viață?

Cred că o să afli după ce vei fi citit multe cărți. Sunt atât de multe liste, încât te poți inspira, la o simplă căutare pe dl. Google.

Ca să spun drept, pe mine tot o recenzie bună( dar din care să nu-mi dau seama de deznodământ) mă face să cumpăr cartea, mai degrabă decât un titlu dintr-o listă.

Ar trebui sau nu să împrumut cărți cuiva?

Ar trebui să faci ceea ce te face să te simți confortabil.

Mie nu îmi mai place să împrumut cărți.

Pentru că nu îmi place când cărțile se întorc la mine, inundate, mâncate de câini, mirosind a tocăniță sau cu paginile îndoite, nu mai spun de cele care, cumva, nu-și mai găsesc drumul înapoi în biblioteca mea.

Plus că am recuperat un procent mic din cărțile împrumutate, în raport cu pasiunea mea pentru lectură și pentru bibliofilie. De multe ori oamenii consideră că o dată citită, o carte își pierde importanța.

Paradoxal, nu m-am supărat niciodată pe nicio persoană care nu s-a purtat frumos cu cărțile mele, pentru că hei! e vorba doar despre o carte( pe care mi-am cumpărat-o din nou, de fiecare dată), adică nimeni nu a omorât pe nimeni, dar nici că mi-am mai dorit să împrumut cărți persoanelor respective.

Eu sunt un om ocupat și cam dezorganizat. Uit cui și ce carte am împrumutat și ca să fie treaba treabă, uit și pe ce agendă am scris lista cu cărțile împrumutate.

Ulterior am constatat, că singurele persoane cărora le mai împrumut cărți( și mă simt ok cu asta) sunt cele din familia mea.

Dar ca să mă simt eu mai bine, în raport cu ceilalți, am început să le fac cadou  cărți și cumva, așa,  încerc să scap basma curată. Și da, mă simt mai bine!

E ok să citesc mai multe cărți o dată? 

E ok să citești oricâte cărți te țin memoria și atenția distributivă, simultan, cu condiția să îți rămână ceva în cap după finalizarea lor, altfel ai pierdut energie degeaba.

Și eu fac asta, dar încerc să citesc cărți complet diferite, de ex. în mini concediul meu de 3 zile, seara înainte de somn citeam Sticletele de Donna Tartt și ziua pe plajă citeam  #Girlboss.

E ok să scrii pe cărți?

Oare care copil al generației marker-erelor fosforescente din anii ’90, nu a subliniat și parasubliniat fragmente, citate, definiții? Ei bine, declar cu mâna pe inimă că toată perversiunea asta s-a întâmplat doar pe manualele din dotare proprie, pe kilele de ”xerox-uri” ale capitolelor copiate din cărțile împrumutate de pe la biblioteci.

Azi, lângă cartea pe care o citesc am și o agendă pe care îmi notez anumite idei, am post-it-uri pe care le lipsesc în dreptul fragmentului de interes. La final, când termin de citit, răsfoiesc romanul, consult caietul de notițe și scriu recenzia. Apoi dezlipesc post-it-urile și pun cartea, la locul ei în bibliotecă, fără niciun abțibild sau vreo pagină îndoită.

Cred că asta e alternativa la scrisul pe cărți.

E important să citești autorii premiați (Nobel, Pulitzer,Booker etc)?

E important să citești. În general autorii premiați, nu sunt recompensați degeaba. Posibil ca subiectele dezbătute să nu fie pe placul tău, dar cu siguranță te vor ajuta să îți sporești cultura generală și îți vor satisface curiozitatea.

Cât de des e bine să citești?

În fiecare zi. Eu așa fac. Nu e zi e la Dumnezeu, să nu citesc măcar o pagină, cu excepția zilelor în care se evocă forța majoră. După o zi agitată la birou, în fața calculatorului sau în fața ecranului telefonului, după o zi în care diversele persoane pe care le-am întâlnit mi-au spun povești nemuritoare, cea mai bună relaxare înainte de somn este să mă afund într-o poveste, a altora decât cea pe care mi-o trăiesc zilnic.

 

Hai că fu frumos. Mai vreau!

Mulțumesc.

 

2 gânduri despre „Întrebări despre cărți și citit

  1. Da, într-adevăr cei de la Baroque nu numai că au un design special al coperților( nu mă pot obișnui cu coperte, neam!) dar și titlurile pe care le publică sunt speciale. Ce observ este că, în prezent majoritatea editurilor sunt mai interesate de cum arată coperta unei cărți publicate decât erau în trecut. De exemplu, am câteva cărți de acum 10-12 ani, de la Humanitas, ale căror coperți nu-mi spuneau/spun nimic.

    Pe Sticletele nu am dovedit-o încă, dar îmi place foarte mult. este prima carte de Donna Tartt pe care o citesc și sunt plăcut surprinsă de acuratețea cu care și-a construit personajele. Mă așteptam să fiu nevoită să dau ”skip” multor fragmente, crezând că acestea mă vor plictisi, dar m-am înșelat! Și, da! și pe mine mă duce cu gândul la o lume dickensiană. Voi scrie despre ea, la final, ***cross my heart and hope to die***.

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

