Hoțul de cărți, Markus Zusak

A doua carte pe care am citit-o în 2017 și deja prima căreia i-am acordat 5 steluțe din 5, pe Goodreads

Am ocolit această carte aproape doi ani de zile. Aflasem subiectul și nu îmi doream să citesc încă un roman despre atrocitățile care s-au întâmplat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Însă, cred că nimic nu este întâmplător și cartea mi-a sărit în brațe, din bibliotecă, exact la momentul potrivit, adică în ceastă perioadă în care am sufletul ”frăgezit” de un eveniment neplăcut, pe care viața, oricum,  ni-l promite tuturor. Eh..

Este un roman care mi-a plăcut foarte mult, chiar dacă începutul și structura acestuia mi s-au părut un pic confuze; Totuși sufletele noastre trebuie să fie luate cu binișorul, atunci când astfel de subiecte( război, moarte, pierdere) sunt abordate, iar  din punctul meu de vedere, Markus Zusak este un maestru al acestei tehnici. Fiecare capitol are un mic preambul format din cuvinte ca niște etichete cu care , noi, blogării suntem familiarizați și care ne pregătesc pentru acțiunea în care urmează să intrăm. Nu ne lasă să sperăm, în zadar, că orice situație negativă va avea un final fericit, ci ni-l aruncă brusc, în minte, încă de la bun început. Și în cazul de față, este mai bine așa. Veți vedea!

O poveste care se desfășoară în timpul celui de-al doilea război mondial, nu poate să fie decât una cu un final previzibil, trist și supărător pentru că războiul despre care vorbim nu este o ficțiune, ci este o realitate pe care noi toți am moștenit-o, o certitudine a unei perioade plină de atrocități în care oamenii au devenit neoameni, evreii au fost transformați în momeală pentru Moarte, iar naziștii au devenit demonii care au aruncat cu momeala în hăul Morții.

Hoțul de cărți este Liesel Meminger , o fetiță care supraviețuiește copilăriei, maturizându-și simțurile. Citind această carte veți face cunoștință cu o perioadă neagră a omenirii prin ochii acestei fetițe.

Cartea este plină de surprize care, în avalanșa de tristețe, surprind în mod plăcut, cititorul. Este o poveste despre supraviețuire, prietenie, iubire pură, pasiune, pierdere, suferință, război, moarte și nu în ultimul rând despre cum pasiunea pentru lectură alină multe persoane aflate în pericol de moarte.

Abia aștept să descoperiți, singuri, cine este naratorul și cum se raportează acesta la personajele cărții.

Părere mea este că această carte poate fi oferită adolescenților care doresc să înțeleagă și să observe o altă fațetă a războiului care nu se desfășoară pe câmpul de luptă, ci acasă. Oare nu ne închipuim că toții nemții au fost niște brute mașinizate și adaptate pentru crime în masă? Oare nu ne închipuim că unii evrei nu erau și ei nemți? Dacă trăim cu această impresie, atunci Hoțul de Cărți este o primă carte pe care trebuie să o citim.

De asemenea, adulții care citesc această carte vor avea parte de încă o mărturie dură asupra consecințelor pe care un război le răsfrânge asupra omenirii și sunt convinsă că vor mai surprinde și alte câteva elemente, eu de exemplu trăiesc cu impresia că Markus Zusak a inserat, pe ici pe colo, un sarcasm menit să pălmuiască cititorul.

(Copii nemți căutau monede pierdute. Evreii nemți erau cu ochii în patru să nu fie arestați).

Sincer, vă spun, de la un anumit punct al narațiunii, mi s-a tăiat respirația, iar emoțiile m-au transformat într-o fântână de lacrimi. Așadar, atenție, aceasta este o carte dură!

Iar când războiul se va desfășura doar pe o tablă de șah, atunci lumea va avea o șansă în fața dezumanizării!.. până atunci:

…toți o apă și-un pământ…

4 gânduri despre „Hoțul de cărți, Markus Zusak

  1. Frumoasa recenzie! Nu am citit cartea desi mi-a tras cu ochiul de cateva ori 😊, am vazut doar filmul, si mi-a placut. Si in film am deslusit naratorul abia la sfarsit, ceea ce banuiesc ca se intampla si in carte si da, te surprinde putin( sau mai mult, in cazul meu😊) si ii da parca inteles intregii povesti.

    Apreciat de 1 persoană

    1. Mulțumesc! Mă bucur că ți-a plăcut. Urmează să văd și filmul, în curând. În carte îți dai seama mai devreme de identitatea naratorului, m-a surprins ideea în sine, m-au trecut și niște fiori și am încercat să îl înțeleg pe faimosul narator, uneori am simțit parcă un pic de milă și compasiune din partea lui…sau poate o fi fost doar dorința mea… oricum cartea este wow! și este acel gen de carte pe care o poți citi la diferite vârste și o poți înțelege direct proporțional cu experiența de viață proprie, cunoștințele generale.

      Apreciat de 1 persoană

  2. O recenzie foarte buna ! Ma bucur tare mult ca mi-am luat cartea asta. E pe drum. Simt ca se potriveste pentru mine. Sunt o adolescenta curioasa de evenimentele petrecute atunci. Atunci când oamenii nu mai erau oameni. Văzusem putin din film, însă am last cartea să ma surprindă.
    Mulțumim pentru o recenzie superba!

    Apreciat de 1 persoană

    1. O frumusețe şi de film dar mai ales de carte. E bine că te-ai hotarât să citeşti cartea mai întâi pentru că deşi filmul este bun, unele scene nu au fost incluse. Ia-ți șervețele la purtător! Și vino înapoi aici, cu impresii! Spor la citit!

      Apreciază

Lasă un răspuns

