Vegetariana, Hang Kang

Deseori ajung la aceeași concluzie, cu una dintre prietenele mele, când dezbat anumite întâmplări nefericite, pe care adulții le experimentează, anume că într-un procentaj foarte mare adulții își trăiesc viețile pentru care au fost pregătiți de familie direct proporțional cu gradul de moralitate pe care ei înșiși și l-au dezvoltat de-a lungul timpului. Pentru mine, povestea din cartea asta exprimă eșecul unei femei, ca adult, care cară în spate lipsa afecțiunii oferită de familie cât și un simț al moralității îndoielnic.

Trebuie să vă mărturisesc că literatura coreeană îmi este străină, aceasta fiind prima carte pe care am citit-o. Oho! și ce introducere! Structura romanului și legătura armonioasă dintre capitole, sunt cele care mi-au atras atenția.

Romanul are trei capitole, cu o legătură fină între ele și personaje. La începutul celui de-al doilea capitol, am avut senzația că urma să citesc trei povestiri, fără nicio legătură între ele. M-am înșelat!

Romanul este ciudat, vă spun de la început! Sfârșitul  nu este bine definit, așa încât rămâne la latitudinea ta să hotărăști ce s-a întâmplat. Dacă printre voi , cititorii acestui articol se află cineva care a înțeles exact ce a vrut să spună autorul, vă rog luminați-mă.

Trebuie să mărturisesc că până la sfârșitul dubios, lectura a fost o adevărată aventură. Aventură ce m-a trecut prin diferite emoții, de dezgust, mânie și chiar anxietate. Povestea care s-a dezvoltat pagină cu pagină, mi-a captat atenția încă de la început. M-am înșelat, crezând că romanul spune povestea unei femei care în urma unui vis, devine vegetariană. După ce am citit romanul, am rămas cu impresia că ideea asta, pe care ne-o inoculează titlul, este doar o momeală menită să ne atragă într-o lume mult mai complexă și plină de valențe ale minții omului.

Am greșit, presupunând că acest roman este despre un stil de viață sănătos pe care Hang Kang îl propune cititorilor. M-am pregătit pentru o lectură ușoară și am dat peste un subiect destul de greu de digerat.

Personajul principal este Yeong-hye, o soție supusă și tăcută, însă despre care aflăm mai multe, prin ochii soțului, ai cumnatului, iar ultimul capitol o descrie prin filtrul surorii ei . Personal, am simțit-o descrisă mai mult ca pe un obiect decât ca pe o ființă vie cu sentimente și nevoi. Din acest punct de vedere, cartea este destul de dură. Nu de puține ori m-am revoltat.

Vegetariana este un strigăt de ajutor, într-o lume profund patriarhală, într-o lume în care imaginea unei familii este mai presus decât sănătatea mintală a propriului copil. Este o carte despre egoism, abandon, violență, nepăsare, artă, sexualitate, rebeliune, este despre boli mintale, lipsa de comunicare, despre abuz pe toate nivelele.

… și cu toate astea, este o carte frumoasă despre care mi-e clar că ori o iubești ori o consideri o tâmpenie. Din fericire mă aflu în prima categorie. Am simțit-o, m-a impresionat, mi-a creat reacții, plus că am citit-o în câteva ore.

Spor la citit!

P.S. Nu mă pot abține și vrea să spun ceva super-mega superficial despre această carte: Are una dintre cele mai frumoase și plăcute coperte la atingere, este mată, ca de catifea, aproape cauciucată.

Trebuia să zic. 🙂

Lasă un răspuns

